برنامه حساب ذهنی UCMAS یک برنامه منحصر به فرد برای رشد کودک است که در سال 1993 توسط دکتر دینو ونگ در کشور مالزی ابداع گردید. این برنامه با استفاده از یک سیستم محاسبه نوآورانه با به‌کارگیری چرتکه سبب پویایی مغز (نیمکره‌ چپ و نیمکره‌ راست) به طور هم ‌زمان می‌شود.

دانش آموزان در سنین بین 5 الی 13 سال با یادگیری محاسبه ذهنی سریع و دقیق ظرفیت ذهن خود را توسعه می‌دهند که این سبب بهبود مهارت‌هایی نظیر مدیریت زمان، تمرکز و توانایی حل مسأله می‌شود که به موفقیت در همه رشته‌ها و زندگی روزمره می انجامد.

برنامه UCMAS نه تنها منجر به ایجاد اعتماد به نفس و تسلط در انجام محاسبات می‌شود، بلکه این برنامه با ایجاد یک چهارچوب زیربنایی سبب توسعه مهارت‌های مورد نیاز یادگیری در مدرسه و زندگی روزمره کودکان می‌‌گردد.

از سال 1993 (زمان ابداع UCMAS) تاکنون بیش از 60 کشور عضو موسسه UCMAS شده و میلیون‌ها کودک در سراسر جهان از برنامه‌های آموزشی این سیستم بهره‌مند شده‌اند، مهم‌ترین این کشورها عبارتند از: کانادا، استرالیا، ایالات متحده آمریکا، انگلستان، ترکیه، سوریه، لبنان، بحرین، مالزی، اندونزی، هند، امارات، قطر، کویت، عربستان سعودی، مصر، نیوزلند، سریلانکا، ، کنیا، اردن، فیجی، یمن، نیجریه، عمان، سودان و ... .

در هر سال به منظور بررسی و ارزیابی دانش آموزان عضو  UCMAS، مسابقه ای بین المللی در کشور مالزی برگزار شده و دانش آموزان عضو از کشورهای مختلف در این مسابقه علمی با هم به رقابت می پردازند. در سال 1391 دانش آموزان ایرانی برای اولین بار در این مسابقه شرکت کرده و توانستند یکبار دیگر پرچم پرافتخار ایران را به اهتزاز در آورده و در رده سوم جهان در سطح Basic  جایی برای خود باز نمایند.

 

چرتکه

ریشه کلمه چرتکه یونانی بوده و از کلمه abax به معنی تخته محاسبه گرفته شده است و بنا بر یافته‌های تاریخی اولین چرتکه چینی 500 سال قبل از میلاد اختراع شده است. البته مدل پیشرفته‌تر آن یعنی چرتکه‌ای که در حال حاضر از آن استفاده می‌کنیم از حدود 1300 سال بعد از میلاد مسیح در کشور چین مورد استفاده قرار گرفته است.

 

 

چرتکه ابزاری است برای محاسبه چهار عمل اصلی (جمع، تفریق، ضرب و تقسیم) در ریاضی و در حالت پیشرفته‌تر برای محاسبه کسر و ریشه مربع اعداد نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

 امروزه مغازه داران آسیایی برای محاسبات خود همچنان از چرتکه استفاده می‌کنند. از جمله کشورها می‌توان ژاپن را که يكی از بزرگ‌ترین توليد‌كنند‌گان لوازم نوين الكترونيكی است نام برد. اولین چیزی که توجه هر مسافر را د‌ر اين كشور به خود ‌جلب می‌كند،‌ استفاد‌ه فروشند‌گان ژاپنی از "چرتكه" است. آن‌هابه کمک چرتکه و مهارت د‌ستشان به‌ سرعت ‌و پس از چند حرکت سريع و ماهرانه، قيمت کالاها را محاسبه کرده و به مشتری می‌گويند.‌

 

 

ساختار چرتکه

چرتکه استاندارد برای انجام چهار عمل اصلی ریاضی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان از آن برای محاسبه ریشه دوم و سوم اعداد نیز استفاده کرد. چرتکه از یک قاب (از جنس چوب و یا پلاستیک) تشکیل شده که چندین میله عمودی در آن جاسازی شده است. هر یک از این میله‌ها تعدادی مهره را نگه می‌دارند که با حرکت مهره‌ها در جهت بالا و پایین میله رقم‌هایی محاسبه می‌گردد. همچنین یک میله افقی نیز فضای داخل قاب را به دو قسمت تقسیم می‌کند که به نام ردیف بالا و ردیف پایین نامیده می‌شوند.

 

اجزای چرتکه 

برای استفاده از چرتکه، آن‌را بر روی سطح صافی مانند میز یا روی پا قرار می‌دهند و تمام مهره‌های بالا و پایین را به سمت مخالف میله افقی حرکت می‌دهند. ارزش عددی هر مهره در ردیف بالا 5 و در ردیف پایینی معادل 1 است. هنگامی که مهره‌ها به سمت میله افقی حرکت داده شوند در واقع شمرده شده‌اند.

 

 

 مزایای یادگیری چرتکه

حافظه عبارتست از: توانایی ذخیره و بازیابی اطلاعات و تجارب.

مشخص شده است که حافظه‌ای که  در نیمکره چپ مغز وجود دارد بلند مدت نیست، اما تصویری که درنیمکره‌راست مغز ثبت شده برای همیشه در ذهن می‌ماند. با تحریک نیمکره‌ راست مغز از طریق حساب ذهنی، و در ترکیب آن با هوشیاری از چشم‌ها ،گوش‌ها و دست‌ها، توانایی ذخیره وبازیابی با هم توسعه داده شده می‌شود.

بنابراین، توانایی برای حل مسائل ریاضی10رقمی تنها در چند ثانیه فقط یک موفقیت کوچک در مقایسه با آموزش واقعی ذهنی است که به منظور دست‌یابی به مهارت برای انجام محاسبات سریع انجام می‌شود.

از جمله مزایا یادگیری چرتکه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

-  توسعه و استفاده از تمام مغز

-  بهبود سرعت و دقت

-  بهبود حافظه

-  ارتقاء خلاقیت و تمرکز

-  بهبود اعتماد به نفس و در نتیجه عملکرد بهتر

-  قادر ساختن دانش آموزان به حل مسائل ریاضی (جمع، تفریق، ضرب و تقسیم) در زمان کوتاه

-  بهبود قدرت تخیل

آلبرت انیشتن معتقد بود که تصویر سازی (تخیل) از دانش مهم‌تر است، برای اینکه تصویر سازی منبع اصلی کشف دانش است.

 ما به دو دلیل پیشنهاد می کنیم فرزند شما باید کار باچرتکه را یاد بگیرد:

اول اینکه کار کردن با چرتکه مانند یک تفریح است. همچنین با کمی تمرین می‌تواند دوستانش را بامهارت‌های محاسبهای شگفت انگیز به وسیله محاسبه مقادیر ذهنی تحت تأثیر قرار دهد.

دوم ، شما می‌توانید به فرزند خود کمک کنید تا چیزهای بیشتری نسبت به مهارت‌های ریاضی بدست آورد. شما می‌توانید اعتماد به نفس فرزند خود را تقویت کنید، حس موفقیت را ایجاد نمایید، تفکر بصری را ارتقاء دهید، توانایی حل مسأله (مشکل) را افزایش دهید،خلاقیت، تمرکز و استقامت ذهنی را بهبود دهید.